کاشی کاری آمار این اعداد واقعی هستند
در فضاهایی که می خواهید یک رویکرد غیر متعارف برای شکل دادن به فضا با کاشی کاری یا مهار جلوه را امتحان کنید، سعی کنید از مرزهای مشخص و واضح استفاده کنید. ۲۰۲۱-۱۲-۱۶. بایگانیشده از اصلی در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱. ↑ «شهرداری اندیمشک». بایگانیشده از اصلی در ۲۰ فوریه ۲۰۱۶. یکباره انبوهی از جوانان به سمت آموزش خوشنویسی روی آوردند و دوباره خوشنویسی جریان اصلی هنرهای بصری شد. از این رو جنبههای خلاقه و روشهای شخصی و شیوهگرایانه در خط نمود بیشتری پیدا کرد و با رواج «سیاهمشق» ها دوران تازهای فرا رسید. شاهین سپنتا در حمایت از حیوانات اصفهان در سال ۱۳۹۳ از تاراج حیات وحش بهویژه نابودی قوچ و میش در زیستگاههای استان ابراز نگرانی کرد و گفت: قوچ و میش که در مجامع علمی جهان به نام شهر تاریخی اصفهان شناخته میشود، اکنون در فهرست گونههای آسیبپذیر اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار دارد و حالا بخش دیگری از زیستگاههای حیات وحش استان اصفهان در منطقه خورو بیابانک عرصه تاخت و تاز شکارچیان غیرمجاز شدهاست. پس از او میتوان از سید علیاکبر گلستانه و میرزا غلامرضا اصفهانی به عنوان شکستهنویسان بزرگ نام برد که در ترویج خط شکسته نقش مهمی ایفا نمودند. ساخت این بنا از زمان صفویان آغاز شد.
در قرن بیستم، مواد سرامیکی جدیدی برای استفاده در مهندسی سرامیک پیشرفته، مانند نیمه هادیها ساخته شد. در واقع با تشکیل حکومت سامانیان در شرق امپراتوری اعراب، اولین حکومت نیمه مستقل ایرانی تشکیل شد حکومت طولانی و نسبتاً طولانی این دولت باعث شد نهضتی آغاز شود که به درستی از سوی بسیاری از محققان به عنوان تجدید حیات علمی و ادبی ایران دوره اسلامی نامگذاری شدهاست که در حدود چهار قرن که با دولت سامانیان آغاز و حضیض آن با دولت کاشکی از اول من میدونستم خوارزمشاهیان است. علاوه بر این، هنرمندان گچبر در قرن پنجم تا دهم هجری از شیوههای گوناگونی مانند گچبری رنگی، گچکاری وصلهای، گچکاری توپر و توخالی، گچبری مشبک و گچبری مسطح و برجسته استفاده کردهاند (مانند اصفهان: محراب اولجایتو، زنجان: گنبد سلطانیه، همدان: گنبد علویان و اشترجان: محراب اشترجان). با آنکه ضبط صفحههای گرامافونِ ۷۸ دور تا سال ۱۳۳۸ در ایران ادامه داشت؛ پس از سال ۱۳۲۶، اثری از ضبط صفحههای موسیقی صبا یافت نشدهاست.
کارخانه چرم در سال ۱۹۴۰ میلادی در شهر تبریز تأسیس شد. شهر زمینهای روستایی جدیدی را در بر میگرفت، در حالی که از برخی از بخشهای قدیمی خود دست میکشید. مردم سوادکوه به گویش سوادکوهی که گویشی از زبان طبری یا همان زبان مازندرانی است صحبت میکنند. معماران ایرانی تلاش میکردند ساخت مایهٔ مورد نیاز خود را از نزدیکترین جاها به دست میآوردند و چنان ساختمان میکردند که نیازمند به ساختمایهٔ جاهای دیگر نباشد و «خودبسنده» باشند. در ایران بعد از فتح اسلام، خطّاطی به شیوهٔ نسخ وجود داشت. همانطوریکه پس از پیدایش خط تعلیق، ایرانیان بهخاطر سرعت در کتابت، شکسته تعلیق آن را نیز به وجود آوردند. با شنیدن این خبر شاه عباس که میدانست فرصت زیادی ندارد به سپاهیان خود دستور داد تا مردم را وادار به عبور هر چه سریع تر از رودخانه کنند. در سده ۱۳ در دوره قاجار، خطاطان بزرگی پا به عرصه میدان نستعلیق و دیگر اقلام نهادند و سختیهای این هنر ظریف را بجان خریدند و در توسعه آن کوشیدند که اسامی معروفترین آنها تا قبل از خوشنویسان معاصر بهاین شرح میباشد: عباس نوری، مریم بانو، احمد شاملو مشهدی، فتحعلی حجاب، میرحسین خوشنویس، اسداله شیرازی، وصال شیرازی، عبدالرحیم افسر، محمدحسین شیرازی، عبدالحمید ملک الکلامی، علینقی شیرازی، میرزا محمد ابراهیم تهرانی (میرزا عمو)، بهاءالدین کاتب، جواد شریفی، میرزا آقا خمسهای، ابوالفضل ساوجی، میرزا غلامرضا اصفهانی، میرزا محمدرضا کلهر، عمادالکتاب سیفی قزوینی، اشرف الکتاب، میرزا احمد نیریزی، میر معز کاشانی، نوری لاهیجی، میرزا طاهر خوشنویس، حسن هریسی، آقا میرزا بیوک ادیب، بخت شکوهی، وحیدرضا رزاقی(تبریزی)، دوز دوزانی و بسیاری استادان زیردست دیگر.
در دوران معاصر خوشنویسانی به گسترش و احیای هنر نستعلیقنویسی همت گماردند مانند: حسن هریسی، سیدحسن میرخانی، سیدحسین میرخانی، علی اکبر کاوه، کیخسرو خروش، ابراهیم بوذری، سعید شمس انصاری، غلامحسین امیرخانی، عباس اخوین، محمد احصایی، فتحعلی واشقانی و بسیاری خوشنویسان دیگر. ↑ مروزی، محمد صادق ۱۲۲۵ ق تاریخ جهان آرا (رطب السان) چاپ سنگی ج۱ ص ۴۳۰-۴۲۶. تلاش هنرمندانی چون محمد احصایی که بنیانگذار این سبک شناخته شده و همچنین نصرالله افجهای، از پس تجربیات نقاشان مکتب سقاخانه مانند فرامرز پیلارام و حسین زندهرودی و در سالهای پس از انقلاب آثار محمد جلیل رسولی در شکلگیری و پیشرفت این هنر بسیار مؤثر بودهاست. تعداد مقبرهها و منارههایی که در دورهٔ سلجوقی ساخته شد حتی از تعداد ساخت کاروانسراها و مدارس هم بیشتر بودهاست. شیوه پارتی نامیست که پیرنیا برای توصیف معماری دورۀ اشکانیان (پارت) برگزیده و آن را یکی از شیوههای معماری ایرانی دستهبندی کردهاست. پیرنیا در ایت کتاب همچنین آثار معماری ساختهشده در جغرافیای ایران را بر اساس دورهبندی تاریخی و تأثیر عوامل مختلف موجود در هر دوره بر معماری و ساخت بنا، به ۶ شیوه (یا سبک) تقسیم کردهاست. در اواخر دوره قاجار به دلیل نیازهای جدید جامعهای که گامهای نخست برای حرکت بهسوی مدرن شدن را طی میکرد.