فرادید| از ابتدای قرن بیستم که صنعت خودرو پایه گذاری شد تا همین امروز که موتور ماشینها تغییرات بسیاری به خود دیدهاند مردم کمتر شناختی نسبت به مشخصات هر پیشرانه دارند و هنوز هم اغلب خریداران کیفیت موتور خودرو و شاید کیفیت یک خودرو را از روی تعداد سیلندرها، حجم موتور و میزان قدرت تولیدی خودرو تشخیص میدهند. اینجا در یک گزارش سعی کردهایم کلیشههای رایج درباره موتور خودروها را با دلایل منطقی و آوردن مثالهای روشن رد کنیم تا شاید درکی دقیقتری از مشخصات موتورهای مدرن پیدا کرده و هنگام انتخاب خودرو بتوانید به خوبی تفاوتهای هر محصول را درک کنید. سعی کنید در هنگام تجدید حافظه خودرو تک سرنشین باشد و در یک سطح کفی قرار بگیرید. هنگام گذر از پیچ از Late Apex (عبور از نقطهای جلوتر از قله هندسی پیچ) گذر کردیم اما ناپایداری خودرو به شدت در این پیچ خودنمایی میکرد که با فرمانهای مخالف و کنترل گاز، خودرو مهار شدو به مسیر ادامه داد. در پارس معمولی ترمز چرخ های عقب از نوع کفشکی و ترمز چرخ های جلو از نوع دیسکی است که در نوع پارس ۱۶ سوپاپ ترمز های عقب نیز دیسکی توپر و جلو دیسکی پردار استفاده شد و در پارس ELX از سیستم ABS استفاده شد.

این سواری سدان یکی از خودروها محبوب و دوستداشتنی در زمان تولید بود و همچنان نیز از محبوبیت خاصی در میان رانندگان برخوردار است. فروشگاه کیانی مرکز پخش قطعات بدنه خودرو با قیمت کارخانه از تولید به مصرف ، انواع چراغ ، سپر درب موتور ، اگزوز جلو پنجره و غیره پژو ، پراید ،… آقافرمان مرمون و گشتاور مشتاور و ولش قاچ زین رتبه ۲۲ از ۲۳ خودرو قیمت ۲۵-۵۰ میلیون طبق نظر سنجی از … این خودرو در زمان خود از نوع پرشتابترین و در عین حال لوکس ترین اتومبیل های شهری بود . برای اینکه موتور بتواند این مقادیر را سریعتر بازیافت کرده و به کارکرد عادی و ایده آل خود نزدیک شود لازم است مراحلی به موتور یاد داده شود. ۱.رله دوبل: رله اصلی که برق تجهیزات مهم موتور را وصل می کند. •لنتهای ترمز جلو همیشه زودتر از عقب تمام می شوند. عملکرد ترمز با توجه به سیستم ترمز دیسکی در جلو و عقب به همراه تکنولوژی ضدقفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD کاملا قابل قبول است. پژو پارس ELX میتواند در زمانی حدود 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که بسیار قابل توجه است و حداکثر سرعتی بالغ بر 195 کیلومتر بر ساعت دارد.

در صورت کم شدن آب باطری از سطح صفحات باطری به آن آب مقطر اضاف کنید در باطریهایی که MF یا اتمی هستند چشمی باطری را نگاه کنید که باید سبز رنگ باشد سیاه شدن چشمی نشان دهنده ضعیف بودن و دشارژ بودن باطری است. فروشگاه تخصصی لوازم یدکی خودرو نظری، ارائه دهنده انواع قطعات استوک و فابریک موتوری و بدنه شامل گیربکس، موتور، سیلندر و … هرچه سیر تاریخ را معکوس کنیم و به عقب برگردیم بیشتر به این گزاره پی میبریم که موتورهای قدیمیتر با کمک حجم و سیلندر بیشتر به افزایش قدرت نائل میشدند و هرچه جلوتر میآییم این هدف از طریق افزایش راندمان موتور و نصب سیستمهای سوپرشارژر و توربوشارژر روی موتور موتور زانتیا محقق میشود. •وایرهای شمع که برق تقویت شده کوئل را به شمع می رسانند به مرور زمان دارای مقاومت کاری شده و باعث ضعف جرقه می شوند که تا فاصله ۸۰۰۰۰ کیلومتر باید تعویض شود.

اگر استارت ضعیف میزند و یا اصلا نمیزند و صدای تقه ممتد شنیده می شود بی شک باطری ضعیف است که با هل دادن و باطری به باطری می توان مشکل را برطرف کرد. زانتیا دارای موتوری 4 سیلندری و در یک مدل 6 سیلندری است که قدرت زیادی به موتور میدهد و باعث داشتن شتاب و سرعت زیاد آن میشود. اگرچه زمانی که تولید این خودرو در داخل ایران شروع شد سیتروئن فرانسوی تولید آن را متوقف کرده بود، بااینحال زانتیا تا سال 1389 در داخل ایران تولید شد و برای اکثر رانندگان آن برهه یک خودروی جذاب بهحساب میآمد. این شرکت آلمانی علاوه بر تولید تسمه تایمینگ، تسمه تایم صنعتی نیز تولید می کند. آوانته تا سال ۱۳۹۱ بر روی خط تولید کرمان موتور دوام آورد. آوانته در فاکتور مصرف سوخت نیز عملکرد بهینه تری از پیرمرد فرانسوی میدان دارد. کیفیت مواد بهکاررفته در ساخت کابین هر دو مدل چندان دلچسب به نظر نمیرسد و ترکیب پلاستیک نرم و طرح چوب برای تزئین آن، در کنار قسمتهای موکت مانند روی رودریها، بیشتر از آنکه لوکس جلوه کنند، قدیمی هستند. روشن شدن چراغ لنت روی داشبورد نشاندهنده خرابی لنتهای جلو است. •نشتی روغن در پارکینک خودرو از قسمت گیربکس و دیفرانسیل نشانه نشتی واسکازین است که ناشی از خرابی کاسه نمد یا ترک پوسته آن می باشد.