“شب بیست و نهم”؛ فیلمی که توسط منتقدان سینما مدفون شد


شب بیست و نهم فیلمی به کارگردانی حمید رهشانی است که در زمستان 1367 در ژانر ترسناک فیلمبرداری شد و در سال 1368 به اکران عمومی درآمد. خلاصه داستان این فیلم درباره مصدیم و حسین است که طبق سنت خانوادگی با یکدیگر نامزد می کنند. پدر و مادر حسین با دیدن روح در این مراسم نگران آینده این ازدواج هستند. تابستان 1342 شایعه زلزله در تهران شهر را خالی کرد و در راه خانه روحی را روی پشت بام خانه اش دید و دقایقی بعد در آشپزخانه به شدت ترسید و سپس غش کرد

پنج شنبه/فیلم ترسناک

منتقد سینمایی برنامه «بوتیقا» رادیو فرهنگ کوروش حسینی درباره بررسی فیلمنامه فیلم «شب بیست و نهم» گفت: «شب بیست و نهم» در سال 1368 ساخته شد و کارگردانی آن را حمید رهشانی بر عهده داشت. این فیلم توسط حمید رهشانی و ابراهیم منصوری نوشته شده است. منتقدان این فیلم را دوست نداشتند.

حسینی با طرح این سوال که چرا منتقدان مجبور شدند این فیلم خوب را طوری دفن کنند که اگر کسی بخواهد نامی از این اثر بردارد به عنوان یک نادان فیلم به دار آویخته شود و توضیح داد: به نظر من اگر فیلمی است در شرایط کنونی و در عصر قدرت شبکه های مجازی و ساخته شدن دنیای ارتباطات می تواند به یک فیلم ترسناک واقعی در جهان تبدیل شود.

این منتقد سینمایی افزود: صراحتا با نظر منتقدان مخالفم و می گویم این اثر در بین آثار سینمایی ایران جایگاه قابل توجهی دارد و از نظر تکنیک و فیلمنامه قدرتمند است. در همان سال ها آقای محمد آقازاده در روزنامه «کیهان» در 30 آذر 1369 مقاله ای نوشت و سعی کرد مطالبی بهتر از این فیلم بیان کند که با تهمت های بیشماری از سوی منتقدان مواجه شد. نمونه اش آقای عزیزالله حاجی مشهدی، منتقد سینما بود که فیلم را اسفناک، پر از تعصب و به دور از خلاقیت بصری و روایی می دانست. او همچنین فیلم را پر از اتفاقات غیرمنطقی نامید.

حتما بخوانید:
دکتر سیگل می گوید لغو کریسمس "بدترین ایده در جهان" است: ما نباید "چیزهایی را که الهام می گیرند" لغو کنیم

وی از این منتقد سوالی پرسید و گفت: به نظر شما منطقی چیست؟ منظورم همه چیزهایی است که در سر شما می گذرد؟ منظورم چیزی است که شما دوست دارید؟ هر فیلم نئورئالیسم ایتالیا مختصات خاص خود را دارد. ما جزئی از آن نیستیم، حداقل کمتر. در سینمای ماورایی، ما حداقل کمتر به نئورئالیسم ایتالیایی یا رئالیسم جهانی گرایش داریم. هر اثر هنری منطق روایی و رویدادهای منطقی خاص خود را دارد.

حسینی توضیح داد: اگر به فیلم‌های دیوید لینچ نگاه کنید، بازیگران و اتفاقات فیلم کاملاً خارق‌العاده و غیر منطقی هستند. اگر بخواهیم به قول منتقدان ایرانی آن سال صحبت کنیم، به فیلم های بزرگ دیوید لینچ که فیلم های خوب و پر از ویژگی های روانی هستند، می گویند فیلم های غیرمنطقی. اما فیلمنامه دیوید لینچ در منطق روایی خودش روایت می شود. چرا باید «شب بیست و نهم» اینگونه دفن شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum bayan escort - vip elit escort lyft accident lawyer html nullednulled themesViagraAşık Etme Büyüsüsugar rush oynabomb bonanza oyna